MADORGIE

I weekenden har jeg været i København, hvor min dejlige kæreste bor midlertidigt i kraft af sin uddannelse, som han er ved at færdiggøre. I den anledning, samt den snart forestående flytning, hvor vi slår pjalterne sammen, fik han sødt sneget ind, at madpakken altid var mere spændende, når han ikke selv smurte den. Netop derfor valgte jeg, at når jeg nu ikke kan smøre den i bogstaveligste forstand, bagte jeg en slags madpakke til ham. Dette resulterede i: en god omgang müslibarer til at tage med på farten, 28 pizzasnegle og 26 kanelsnegle. Da han i går kom hjem fra skole, og jeg var færdig med min indtagelse af køkkenet, stod dette klar, og jeg tænkte; "Hold da op, godt han har en stor fryser!".

Pizzasneglene blev en smule grove, da vi begge er tilhængere af dette. Til disse skal du bruge:

DEJ:
5 dl lunken vand
50 g gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
2 spsk olie
1 dl creme fraiche el. lign (evt. yoghurt, ymer)
1 dl grahamsmel
Hvedemel/durummel/fuldkornshvedemel samt mere grahamsmel tilsatte jeg, til dejen var tyk og klæbrig

FYLD:
1 ds. tomatkoncentrat
1 pk. skinkestrimler/tern
1 ps. revet ost
1 - 2 snackpeber
1 rødløg

TOPPING:
Revet ost
Oregano

FREMGANGSMÅDE:



Gæren samt olie, salt, sukker og havregryn røres ud i vandet. Mel tilsættes til dejen har en passende konsistens. Dejen æltes godt og hårdt i 10 - 15 min., og sættes derefter til hævning et lunt sted (jeg satte den på komfuret, da jeg lige havde brugt ovnen). Her står den en times tid, til den er hævet til dobbelt størrelse. Herefter æltes dejen godt igen; sørg for at få luftboblerne banket ud.
Dejen rulles nu ud til en rektangulær firkant. Nu smøres tomatpastaen ud, og fyldet lægges på. Sørg for ikke at komme fyldet for langt ud i den kant, du ruller op til, da dette ellers vil flyde ud. Rud delen sammen til en pølse og skær pizzasneglene ud i 2 - 4 cm afhængig af lyst. Pizzasneglene sættes på en bageplade beklædt med bagepapir og hæver yderligere 15 min.
Nu er pizzasneglene klar til toppings samt en tur i ovnen ved 200 grader i 20 - 25 min (til de er gyldne).


KANELSNEGLE

DEJ:
100 g smør
3,5 dl mælk
25 g gær
2 æg
700 g mel
1 tsk kanel (kardemomme kan også bruges)
2 spsk sukker
1 tsk salt
1 æg (til pensling)

FYLD:
150 g blødt smør
2 spsk kanel
150 g sukker (brun farin kan også bruges)

GLASUR:
Kakao
Flormelis
Vand

FREMGANGSMÅDE:
Smøret smeltes i en kasserolle, og mælken tilsættes. Denne blanding skal være lillefingervarm. Imens dette står på komfuret, blandes de resterende ingredienser for sig selv. Når dette er gjort, tilsættes smør-mælk-blandingen. Herefter æltes dejen i ca. 10 minutter, hvorefter den sættes til hævning ca. en time - igen, gerne et lunt sted og gerne med et fugtigt viskestykke over.
Alt imens dejen hæver, blandes ingredienserne til fyldet til at fyldig blanding. Dette kan med fordel gøres med en gaffel.
Når dejen har hævet æltes den godt igennem og rulles ud til en rektangulær firkant. Når dette er gjort smøres fyldet ud på, og dejen rulles sammen til en pølse. Skær kanelsneglene ud i ca 2- 4 cm størrelse og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Tryk sneglene en smule flade og lad dem hæve yderligere en halv time (dette gjorde jeg ikke, da min tid var en anelse sparsom. Dog vil jeg anbefale dette, da de bliver mere kompakte end ellers).
Nu pensle sneglene med et sammenpisket æg og stilles i ovnen ved 200 grader i 10 - 15 minutter - til de er gyldne.
Når sneglene har kølet af, blandes glasuren til en kraftig blanding og puttes på disse - haps, lige til at spise!



MÜSLIBARER - en lækker hapser på vejen! Kan med fordel spises efter træning.

DEJ:
100 g honning
450 - 500 g müsli efter eget valg
ca. 100 g mandler, hasselnødder, rosiner, tranebær el. lign.
150 g hvedemel/fuldkornshvedemel (hvis de ønskes grovere i teksturen, kan der i stedet bruges rugmel)
2 tsk bagepulver
2 tsk stødt kanel
1 - 2 dl creme fraiche

FREMGANGSMÅDE:
Smelt honningen i en kasserolle (hvis der ikke anvendes flydende honning). Imens røres de resterende ingredienser sammen i en skål og honningen tilsættes. Rør dejen godt sammen.
Beklæd en bradepande (ca. 20 x 30 cm) el. lign. med bagepapir og hæld dejen i. Tryk denne flad med fingerene. Hvis der ønskes en mere jævn overflade, kan man lægge en stykke bagepapir over dejen og rulle et glas/en flaske henover.
Dejen bages ved 200 grader på midterste rist i ovnen.
Lad dejen afkøle (tag den gerne op af bradepanden - på bagepapiret) og skær den i ca. 3 x 6 cm. Jeg fik godt og vel 20 barer ud af dette.


ENJOY!

















Etiketter: