mandag den 22. august 2011

SUNDE & NEMME blåbær-banan pandekager

I går morges lavede jeg disse blåbær-banan pandekager. Det var meningen, at jeg skulle afprøve en DETOX-opskrift, dog blev jeg nødt til at tilsætte mel og bagepulver, da de ellers faldt fra hinanden på panden. MEN, de smagte himmelsk med flydende honning ovenpå - og jeg har sågar spist resterne af dem her til morgen!
Du skal bruge:
2 bananer
3 æg
1 dl frosne/friske blåbær
½ tsk vaniljesukker
1 spsk speltmel
1 tsk bagepulver



Bananerne skæres i passende stykker, og alle ingredienserne puttes i en blender/foodprocessor og blendes til en cremet masse. Herefter hældes massen lidt ad gangen på panden, afhængig af hvor store  man vil have sine pandekager. Jeg lavede mine små som amerikanske pandekager, og der blev til ca. 8 stk. Når pandekagemassen er hældt på panden, lad den da stå og "sætte sig", indtil den er blevet brun og kan vendes.
Velbekomme! En hyggelig og sund måde at starte sin dag på - tilmed er disse fyldt med proteiner i kraft af æggene, hvilket er medvirkende til at holde maven fyldt i længere tid, samt holde blodsukkeret stabilt i løbet af dagen. Et godt alternativ til den ellers fede brunch!
ENJOY & god mandag til jer alle.



6 kommentarer:

  1. uuhm... jeg lavede dem i går! de smagte SÅ lækkert!
    synes dog bare jeg havde rigtig svært ved at få dem til at slippe panden, så de var rigtig svære at vende... :-( havde du samme problem?

    SvarSlet
  2. Hej Louise :-)
    De er nemlig super lækre! Og de er tilmed også rigtig gode på brunchbordet ;-) Jeg havde også svært ved det - lige indtil jeg fandt finten: lad dem ligge et lille stykke tid, så de virkelig når at sætte sig. Løs dem så med en spatel i kanterne og dernæst under bunden, så kan du vende dem :-)

    SvarSlet
  3. Hej Anna
    Jeg har ofte nogle spørgsmål til dig, men ved ikke hvor jeg skal stille dig dem.. Nå men, nu prøvede jeg disse pandekager igår, og de mislykkes totalt.
    Jeg fulgte din vejledning, for det første blev massen helt blå pga blåbærene og da jeg hældte på panden, lod jeg pandekagen sidde lidt, som jeg læste ovenstående ^
    Kunne godt vende, men massen flød ud over? Og så var de helt sorte med det samme, og ligner slet ikke dine. Hvorfor? :(
    Mvh
    Savannah.

    SvarSlet
  4. Hej Savannah.
    At massen bliver blå er ikke så underligt, når der er blåbær i :-) Når de bliver helt sorte, tænker jeg, at det er fordi, at du nok har stegt dem ved for høj varme. At massen flyder ud over har højst sandsynligt noget at gøre med, at de ikke har 'sat sig' nok. Prøv at stege dem ved lav til middel varme, lad dem 'sætte sig', så du kan se, at kanten bliver lysebrun og slipper panden en smule, og vend dem herefter. Prøv evt. også at stege dem på en slip-let pande - det gør en stor forskel :-)
    Håber du kan bruge det, og at det fremover til lykkes dig at lave pandekagerne :-)
    Kh Anna

    SvarSlet
  5. Til jer som har svært ved at få dem til at slippe panden, puttede jeg en smule flydende margarine i dejen, da jeg blendede det hele. Det hjalp super meget.
    Tak for en lækker opskrift! :-)

    SvarSlet
  6. Derudover anbefaler jeg at gøre som på billedet - vente med at tilføje blåbærerne til dejen er på panden :-)

    SvarSlet