Æggemad - porcheret

Jeg lavede mig en æggemad til frokost i dag - i en lidt anden forstand end den traditionelle. For første gang porcherede jeg kun æggehviden, hvilket var anderledes - men rigtig godt! Jeg bryder mig ikke om blommen i et æg; jeg synes, det hurtigt bliver for kvalmende, når ægget er varmt - og alt for tørt, når ægget er koldt...

Denne porcherede ægge(hvide)mad, blev ret god:



Kunsten at porchere et æg, er stadig svært for mig, og jeg synes aldrig, at udfaldet bliver super pænt. Smagen er en anden faktor (og heldigvis for det!) :-)

Hvidvinseddiken får det saltede vand til at boble... Kemi er ikke lige mig, so don't ask why...



Porcheret æggemad:


1 æg (eller æggehviden)
½ dl hvidvinseddike
1 tsk salt

1 skive ristet rugbrød med sennep smurt på
frisk babysalat
1 lille håndfuld persille
salt + peber

Bring ca ½ liter vand i kog i en større kasserolle.
Slå ægget ud i en kop.
Når vandet koger tilsættes hvidvinseddike og salt og kasserollen tages af varmen.
Hæld forsigtigt ægget (i koppen!) ned i vandet og lad det stå 3 - 5 minutter.
Løft herefter ægget op med en hullet grydeske og skyld det i koldt vand.

Lad ægget dryppe af og servér på salat og rugbrød toppet med persille og salt + peber.





Etiketter: , , , ,