Malmö en lørdag i oktober

"Madarkaden" på Malmö Centralstation.
Jeg har længe gerne ville til Malmö....
Jeg har længe gerne villet til Malmö for at hygge, shoppe og opleve - og i lørdags havde min kæreste og jeg planlagt at tage af sted. Vi stod tidligt op, spiste god morgenmad i form af rugbrød, rundstykker og en kande kaffe (som vi er så gode til at tømme om morgenen), og tog af sted så vi kunne nå toget lidt i 10 fra Hovedbanen. Det tager kun små 33 minutter med tog over Øresund, før man lander på Malmö Centralstation, som er en hyggelig og indbydende banegård med en hel del spisesteder og kaffebarer. Det er ikke svært at forestille sig, at det højst sandsynligt emmer af liv på hverdagsmorgenerne, hvor folk skal transporteres frem og tilbage til og fra arbejde.

Lunchtime
Vejret var fantastisk, da vi ankom til Malmö; solen stod højt på himlen, og selv om det var koldt, var det fantastisk at mærke varmen og den fornyede energi. Vi spiste frokost på Lilla Torg i centrum af den gamle bydel. Torvet var et enormt hyggeligt samlingssted, hvor restauranterne reklamerede med deres mange frokosttilbud. Vi slog os ned på Victors, hvor terrassevarmerene kørte på højtryk, og hvor vi endte med at sidde i henholdsvis top og t-shirt. Vi fik begge en kyllingesalat med mild (og rigtig god) chilidressing. Til trods for at det var en god og mættende frokost, var det ikke noget at råbe hurra for; maden kom ind mindre end 5 minutter efter, vi havde bestilt den, kyllingen var kogt og ikke stegt, og salatbladene i salaten var næsten manglende... Det eneste, der var mere end rigeligt af, var desværre dressingen. Det skal dog siges, til restaurantens og madens forsvar, at prisen var særdeles overkommelig!

T.G.I. Friday's: Rendyrket nostalgi
Lige ved siden af Victors lå en T.G.I. Friday's. Det vakte minder fra min barndom, og fra besøg hos min familie lidt uden for Chicago. Mine forældre fejrede min fødselsdag på T.G.I. Friday's, da jeg fyldte både 2 og 5. Hver gang kravlede jeg ind under bordet, da tjenerne kom og sang fødselsdagssang - og jeg blev flov! Det var ren nostalgi at se en T.G.I. Friday's igen! Den dag i dag kunne jeg ikke finde på at sætte mine ben der, udelukkende på grund af menukortet, som primært består af junk, junk og atter junk. Meget dobbeltmoralsk kan jeg dog til tider sidde og savle ved tanken om deres Mozzerella Cheese Fingers, som kun John's Garage i Chicago formåede at leve op til!

En lille smule shopping....
Da vi havde spist frokost, og jeg var kommet over min nostalgiske oplevelse, slentrede vi ned ad strøget, hvor næsten hver forretning blev bedømt ud fra udseende og indhold. Vi dinglede ind i mange forskellige forretninger; blandt andet The English Shop (hvis hjemmeside er et besøg værd!), som forhandlede alt hjertet kunne begære inden for bagværk og klassiske engelske kiks, knækbrød og diverse andre ting. Desuden forhandlede det Jelly Beans, som jeg synes er svære at opstøve herhjemme. Det er noget giftigt stads, men det er dog gode minder fra min barndom, som var fyldt med slik og chokolade. Udover at have bemærket The English Shop, var der de mere mainstream forretninger som Diesel, Gina Tricot, H&M, Levi's, Zara, Samsøe & Samsøe og så videre. Endvidere snublede vi over en helt og aldeles skøn forretning, som forhandlede lækre mærker som Marc by Marc Jacobs, Acne, Whyred etc. Navnet er Spirit Stores* og butikken er helt sikkert et besøg værd! For mit vedkommende blev det dog kun til eye-shopping, da min pengepung ikke rakte så langt i denne omgang. Jeg forelskede mig ellers i en lille lynlås-pung med dertilhørende nøglering fra Marc by Marc Jacobs, som jeg snildt kunne have brugt som mobilholder. Tilmed kunne den have hængt i en keyhanger. Den er nu skrevet på ønskelisten i stedet.

PINK Jelly Beans samt byvåbnet
Coffee, coffee & loads of coffee
Udover forretninger bugnede det med kaffebarer i alle afskygninger. PÅ dem alle var der hen ad eftermiddagen fuldstændig fyldt. Vi var dog heldige at få snuppet et bord på Espresso House midt på strøget, hvor vi fik en skøn kop kaffe, og hvor vi delte en muffin i 80/20 ;-) Noget jeg bed mærke i var, at svenskerne er meget bevidste omkring allergier. Da jeg selv er intolerant over for laktose (mælkesukker) og ikke tåler mælkeprodukter, var det en befrielse, at jeg kun behøvede at sige det, og her blev der allerede taget hensyn. På mange restauranter og caféer her hjemme har jeg haft oplevelsen af, at der enten ikke har været forståelse for problemet, eller at der simpelthen ikke har været viden omkring det. Desuden var det SKØNT at bestille en café latte på laktosefri minimælk i stedet for på soya, som jeg er ved at være temmelig træt af. Hvis nogen af jer derude sidder med bonusinfo om, hvor man kan få en latte på laktosefri mælk - please let me know! ;-)



Overordnet var det...
... en skøn lørdag i Malmö, og jeg er positivt overrasket over byens hyggelige atmosfære og de mange (gode!) shopping-muligheder. Helt og aldeles skøn blev dagen af selskabet, som ikke kunne have været bedre <3

Etiketter: , , ,