Mandelmælk

En helt og aldeles skøn udsigt at vågne op til - på trods af få timers søvn grundet fuldmåne (!). Dog en fantastisk start på dagen - suppleret med kaffe med mandelmælk.

Tanken om mandelmælk synes jeg er lækker, en anelse julet og særdeles sund. Jeg har længe haft lyst til at prøve det af, og her til morgen blev det en lille realitet - og dagens første gode oplevelse. Det tager ikke lang tid at lave mandelmælk, det kræver ikke meget, og det er nemt, da ingredienserne typisk er noget, man har på sit basislager.



Mandelmælk:
125 g mandler
7 dl koldt vand
1 spsk agavesirup (hvis du ikke har dette, kan akacie, eller anden, honning også bruges)
1 knsp salt

Læg mandlerne i blød, så de er dækket, natten over og stil dem i køleskabet. Skyld herefter mandlerne grundigt, så vandet til sidst er klart. Hæld dem i en blender/foodprocessor sammen med vand, agavesirup/honning og salt. Blend indtil mælken skummer. Si herefter mælken igennem en finmasket si eller en stor tepose af stof (som jeg har brugt) og hæld til sidst mælken på flaske.
Mandelmælken kan holde sig i køleskabet i 3 - 4 dage. Begynder den at skille, giv den da en tur i blenderen.
Jeg tror, jeg vil prøve at tilsætte kanel en anden gang - måske op til jul :-)



Sæt ti minutter af og voilá. Bon appetit!

Etiketter: , , , ,