Chailatte - christmas style


I know, I know, I know. Jeg har måske allerede taget en lille smule hul på julen, og det er bestemt ikke meningen. Jeg "plejer" at give mig selv "lov til" at gå i julemode allerede i november, SÅFREMT min fødselsdag er overstået - og det er den først mandag aften kl 24.00. Hermed snyder jeg faktisk mig selv... Jeg har også allerede formået at handle gavepapir - og bånd samt julepynt ind. Jeg trøster mig selv med, at jeg i det mindste er klar til julen. De foregående år har jeg stresset rundt som en skoldet (jule)gris, måske undgår jeg faktisk det i år...? Jeg tvivler...
Anyway.. Jeg tog hul på julehyggen i dag med en hjemmelavet chailatte - christmas style. Den ér rigtig julet, men kan som selvfølge drikkes året rundt. Nogle mennesker (inklusiv mig selv) hører jo også julemusik om sommeren!


Julechai
(1 pers. i et stort caféglas)
1½ dl vand
1 kanelstang
2 kardemommefrø
3 nelliker
½ - 1 cm frisk ingefær
1½ dl mælk (- mine, - let eller - skummet)
1 tsk honning
1 - 2 tsk stærk earl grey te


Skræl ingefæren og snit den i tynde skiver. Kom herefter stykkerne i en kasserolle/gryde sammen med kanelstang, nelliker, kardemommefrø og honning. Lad vandet koge i 5 minutter, tilsæt 1 dl mælk og lad blandingen koge op. Sluk nu for blusset, tilsæt den færdige te og lad den trække i 3 minutter i kasserollen under låg.  Sigt til sidst chaien og hæld den i en kop eller et glas. Den resterende halve dl mælk piskes med en mælkeskummer og hældes overnpå chaien. Som afslutning toppes den med kanel.


Voilá.

Etiketter: ,