To slags (sund) pizza & en lille smule fødselsdag


Jeg skal til London! Ja, det skal jeg. Sågar i december - og jeg GLÆDER mig! Jeg fyldte år i mandags, og inden min søde kæreste og jeg skulle have brunch-buffet om formiddagen, overraskede han mig med denne fantastiske gave. Som sagt skal vi af sted i december, og jeg kan slet ikke vente med at se London i den smukkeste juleudsmykning, eller til at skulle stå på skøjter i Winter Wonderland i Hyde Park. Alt sammen med ham jeg holder af.
Jeg har oplevet London på alle andre tider af året end i julen; og jeg elsker London på kanten af foråret, hvor bladene begynder at vokse frem på træerne, og hvor vintergækkerne titter op af jorden. Og hvor kulden kræver, at man er klædt i varmt tøj - og ikke mindst (mange) hyggelige stunder på de dejlige kaffebarer og engelske pubs.
Jeg elsker London om sommeren, hvor byen er fuld af mennesker i fuldt vigør, og hvor varmen indbyder til at nyde sin frappucino på en bænk i Covent Garden. Hvor Trafalgar Square er fyldt med duer og solskin, og hvor National Gallery må vente til en kold dag.
Og jeg elsker London om efteråret, hvor bladene stille og roligt falder af træerne, som er dækket i de smukkeste brændte farver. Og hvor en tur i Hyde Park ikke er til at gå fejl af.
Mon ikke også jeg kommer til at elske London i julen.. Det betvivler jeg slet ikke.




Tilbage til maden :-) Jeg får mine dejlige piger til brunch i morgen formiddag og har derfor stået i køkkenet både i går aftes og i dag. Menuen kommer til at bestå af champagnebrunch-tapas, hvori disse minipizzaer indgår. Pizzaerne kan med fordel laves af rester fra dagen før, og de kan varieres i en uendelighed. Jeg har lavet to slags; en fransk- og en figen-skinke pizza, som smager fantastisk sammen med de øvrige ingredienser. Dejen er meget grov, hvilket jeg foretrækker, er man ikke til dette, kan man selvfølgelig lave en almindelig pizzadej med pizzamel fra AMO. Denne pizzabund bliver rigtig sprød og knaser godt.

Dej (lidt på øjemål):
(til 2 pizzaer)
5 dl vand
1 spsk god olivenolie
250 g fuldkornsrugmel
200 g fuldkornsspeltmel
100 g havregryn
100 g solsikkekerner
100 g hørfrø
Salt efter ønske
Tørret oregano efter ønske

Bland vandet med olien og hæld de tørre ingredienser i skålen. Bland massen rigtig godt med en gaffel, og sørg for at få alle 'klumper' mel rørt godt ud. Læg to stykker bagepapir ud på bordpladen og rul dejen ud på disse. Dette kan gøres ved at lægge et stykke bagepapir oven på dejen, så denne ligger mellem to stykker bagepapir, hvorefter en kagerulle herefter gør arbejdet - uden at blive klistret. En anden måde at gøre det på er at 'køre' dejen ud med en gaffel og herefter glatte den ud. Det tager lidt længere tid, men resultatet bliver godt. Pizzabundene bages ved 200 grader på den midterste rist i ovnen i ca. 15 min.

Franskinspireret pizza:
1 stor ds tomatkoncentrat (man kan få en helt lille og en lidt større)
ca. 100 - 200 g optøet spinat
1 rødløg i ringe
ca. 4 - 5 mellemstore forkogte kartofler i skiver
Oregano

Fordel tomatkoncentrat på pizzabunden så det når ud i alle kanter. Fordel dernæst den optøede spinat ovenpå. Læg herefter rødløg på, ikke for mange, ikke for få, og læg til sidst kartoffelskiverne på og drys med oregano.
Bag pizzaen ved 200 grader på den midterste rist i ovnen i ca. 15 min., eller til løgene tager farve.



Figen-skinke pizza:

3 friske figner i tynde skiver
1 rødløg i halve ringe
200 g skinke i strimler
1 stor ds tomatkoncentrat

Fordel tomatkoncentrat på pizzabunden så det når ud til alle kanter. Læg herefter skinkestrimlerne på og fordel dem fint. Herefter lægges de halve løgringe på og til sidst de friske figner.
Bag pizzaen ved 200 grader på den midterste rist i ovnen i ca. 15 min., eller til løgene tager farve.



Når pizzaerne skal skæres ud, kommer du til at bakse rigtig meget med en rigtig pizzaskærer. Brug derfor en brød- eller kødkniv til at skære pizzaerne ud med. Det tager lidt tid, og man må være tålmodig - ellers kan man  nemt komme til at ødelægge dem :-)

De færdige pizzastykker. Jeg snød lidt og spist et stykke til frokost ;-)

Spises pizzaerne med det samme er bunden rigtig sprød. Gemmes de til dagen efter, som i mit tilfælde, stil dem da på køl og giv dem 5 min. i oven ved 200 grader, lige inden de serveres.

Etiketter: , , , , ,