Yndlings morgenmad: Havregrød m/ pynt


Jeg ELSKER morgenmad! Jeg kan ikke starte min dag uden. Det er så grelt, at når jeg lægger hovedet på puden om aftenen, glæder jeg mig til at vågne igen næste morgen - for så står den på morgenmad og kaffe! Jeg kan ikke fungere uden at have spist, når jeg står op, og jeg føler, at mit energiniveau er lavt resten af dagen, hvis morgenmåltidet er blevet sprunget over. I weekenderne spiser min kæreste og jeg ofte grove rundstykker, dog har jeg en underlig mani med at pille "fyldet" i brødene ud, så jeg kun spiser skorperne, og i hverdagene står den som oftest på havregrød. Mmh!


Havregrød m/ pynt:
(1 pers.)
Lige dele havregryn og müsli (sørg for at købe en müsli hvis indhold af sukker er under 8 g)
Vand
Kanel
En lille håndfuld rosiner
Et æble skåret i tern
En lille håndfuld solsikkekerner
Ca. 5 mandler hakket groft

Hæld havregryn og müsli i en kasserolle og dæk med vand. Tilsæt kanel efter ønske (jeg putter meget i) og  lad det koge op på lavt blus. Skær imens æblet i tern og hak mandlerne. Sørg for hele tiden at røre i havregrøden. Bliver det for "tungt" tilsæt da mere vand eller evt. mælk. Når havregrøden har den ønskede konsistens, hældes den op i en skål/dyb tallerken og pyntes med æble, mander, rosiner, solsikkekerner,  rosiner og drys med mere kanel. Hold igen med rosiner og mandler, hvis du skal passe lidt på.

Sommetider, som oftest i weekenderne hvor man "må lidt mere", hælder jeg en anelse akaciehonning ud over. Jeg synes dog, at det hurtigt kan blive for meget, så hold igen med det, hvis du ikke er til, at det bliver for sødt.


Voilá. Bon appetit. Og HUSK nu morgenmaden! En god start på dagen indebærer en god gang morgenmad med masser af kostfibre. Morgenmaden er med til at holde dit blodsukker stabilt og forhindrer typisk, at man overspiser i løbet af dagen. Husk de små mellemmåltider, som hjælper på blodsukkeret, og undgå de hurtige kulhydrater som slik og chokoladebarer - en håndfuld mandler og et æble eller et stykke knækbrød med hamburgerryg er langt bedre og langt sundere :-)

Etiketter: , , , ,