London i december


London bugner af julepynt i december måned. Gaderne i midtbyen er pakket smukt ind i julelys, skulpturer og rigtig rigtig mange mennesker. Jeg har aldrig oplevet så mange mennesker i London tidligere. Til trods for at byen er fuld af mennesker på alle tider af året, var dette overvældende. Både danskere, tyskere, franskmænd, vores nordiske naboer og asiater besøgte byen i december. Intet sted kunne man gå uden at øret fangede en fremmed sprog. Sådan er det jo i London, og sådan er det åbenbart bare mere i december.
Ud over de mange sprog jeg mødte på min vej, var det bekræftende dejligt, at så mange mennesker havde valgt at besøge den smukke og historiske by i netop denne måned. Én pejling måtte være, at jeg deler min kærlighed til London med et hav af mennesker, en anden måtte være, at der ér noget ved at tage til London i julemåneden. Og jeg skal love for, at det var der!

Hvor fuglene havde valgt deres plads
Min søde kæreste havde booket et hotel, som ligger 300 meter fra Hyde Park i det område, hvor jeg oftet har boet tidligere. Det var skønt at kunne vandre gennem parken, og tilmed havde vi høj solskin de to sidste dage, hvilket var helt optimalt for øjet, for at kunne få fuldt udbytte af de smukke omgivelser.


Hyde Park er som som taget fra en postkortstander og kan klart anbefales, hvis øjnene og benene skal luftes. Man har lige så meget plads at boltre sig på som egerne, fuglene og hundene, og på sin vej gennem parken, møder man mange løbere, som udnytter de grønne omgivelser i den store by. Går man hele vejen fra Hyde Park ned til Buckingham Palace, ned til Big Ben og Houses of Parliament og videre til Trafalgar Square, kan man få sig noget af en gåtur. Tilmed kan man, fra Trafalgar Square, hvor det store juletræ står i julen, en gave fra Norge, gå videre ned til Themsen og få sig en tur på vandet - eventuelt ud til Tower Bridge, som er smuk fra vandsiden.

Fra venstre øverste hjørne: 1. National Gallery + juletræ på Trafalgar Square, 2. Tower Bridge, 3. Parliament Square,
4. Buckingham Palace ved vagtskifte kl. 11.

Pubben Sherlock Holmes ligger nær Trafalgar Square og er bare én af de gode pubs, hvor maden er simpel, priserne derefter, og hvor man vil tage én af dagens mange velfortjente pauser (og et glas velfortjent vin).
Endvidere rummer Londons bygninger mange arkader, som er fyldte med lækre butikker og i højtidens anledning smukt julepynt. denne arkade er en af de ekslusive, som ligger ud til Piccadilly.

Mere fra London kommer. Deriblandt running sushi i Covent garden, mmh...

Etiketter: , , ,