Simpel italiensk og (læse)ferie


Forsinket rigtig glædelig jul med juletræer fra London - bedøm selv hvilket er det smukkeste ;-)

Jeg har haft travlt den sidste tid. Jeg har haft så travlt, at jeg har forsømt min blog, min mad og mine læsere. Hermed et stort undskyld! I'm back og jeg har glædet mig til at have tid til at blogge igen.
Min tid er gået til London i december, til indkøb af julegaver og ikke mindst til læsning, læsning og mere læsning...
Jeg har i julegave fået kogebogen 'Guldgaflerne', som jeg varmt kan anbefale. Guldgaflerne er en italiensk madklub, som kun få har fået lov at være medlem af. Klubben består er feterede italienere - og to danskere, som nu har delt ud af deres madglæde og de dejlige opskrifter. Kogebogen har jeg allerede haft flittigt i brug, og den har været inspiration den denne simple snack, som kan anvendes både som en "pålæg", tapas, tilbehør og som jeg har selv brugt den de sidste par dage; til morgenmad. Lad jer ikke skræmme af den yderst simple opskrift; det smager fantastisk, det mætter, og til de af jer, som passer på efter julens mad, er det en fedtfattig og kalorielet ret.

Inden der scrolles ned, vil jeg gerne beklage de knap så gode billeder...

Semplice uovo e pomodoro italiano:
(2 pers som forret, tapas, snack, morgenmad på brød)
1 spsk. god olivenolie
4 tomater (eller en ds. flåede og hakkede)
3 æg (1 helt æg og to hvider)
1 håndfuld frisk hakket basilikum
Salt og peber



Bruger du hele tomater: snit et kryds i toppen af tomaterne, giv dem et kort opkog i kogende vand, tag dem af varmen, hæld koldt vand over, flå dem og skær dem i tern. Hæld herefter olivenolien i en gryde og tilsæt de flåede tomater.
Bruger du flåede og hakkede tomater fra dåse: hæld olivenolien i en gryde og tilsæt herefter de flåede tomater.
Lad de flåede tomater stå på fuldt blus og sørg for at røre godt i dem, så de ikke brænder på. Når væden er ved at svinde ind, tilsæt da det ene hele æg samt de to hvider. Rør godt i gryden til væden er svundet helt ind og massen har en fast konstistens. Sku ned for varmen, tilsæt basilikum og lad den varme med. Krydr til sidst med salt og peber, pynt med basilikum og server til brød eller som tilbehør til eksempelvis hvid fisk. 
Retten kan selvfølgelig tilpasses anden mad, hvis den serveres som tilbehør; eksempelvis kan chili, hvidløg, koriander og andet tilsættes, mulighederne er mange med denne ret.


Voilá, nemt og lækkert. Bon appetit!

Etiketter: , , , , , ,