Grød #2: Speltgrød med jordbær


Det hænder, at jeg spiser grød til aftensmad. Det hænder faktisk ofte... Jeg havde én af de dage i dag, hvor jeg har haft lyst til grød, fra jeg stod op, til mine tanker begyndte at cirkle omkring aftensmad. Grød blev det - og det var godt!
Jeg har tidligere prædiket omkring det at spise grød lige HER, hvad enten det er til morgen -, middag - eller aftensmad. Grød er godt - og spiser du havregrød, bliver din krop fyldt med antioxidanter. Og hvem kunne ikke tænke sig en krop, som har det godt og som bugner af sundhed? Det er blot én af de ting, som havren bidrager med.

Aftensmaden stod som sagt på grød, og da jeg smuttede forbi Kvickly efter arbejde, faldt jeg over en bakke friske danske jordbær. Disse smagte skønt - på trods af at jordbærsæsonen ikke helt er over os endnu - og de skulle selvfølgelig i min grød.
Samme øjeblik som jordbærerne var puttet i kurven, spænede jeg over til Urtekrams afdeling for at finde de lækre speltflager, som kun Urtekram forhandler. Speltflagerne bidrager med en snert af kanel og et bid, som jeg ikke synes, havregrynene, eller speltflager fra andre producenter, giver.
Endnu en ting som skal i min grød er kerner. En grød uden kerner er som en fod uden stiletter en aften i byen. Jeg elsker kerner, og jeg elsker det, de gør for min mave.



I grøden var der
1 dl speltflager
1 dl havregryn
Vand
Groft salt
En lille håndfuld solsikkekerner
En lille håndfuld græskarkerner
1 spsk hørfrø
Et par grofthakkede valnøddekerner
2 Jordbær
½ blomme

Flager, gryn, kerner, frø og salt kommes i en kasserolle og dækkes med vand. Lad det koge op, skru ned for blusset og servér med jordbær og blomme. Drys til slut med valnøddekerner.

Voilá & bon appetit!


Etiketter: , , , , , ,