Grove havregrynsboller

Mmh havregrynsboller.. De er altid gode. Og de er tilmed altid en sikker vinder på morgen - og frokostbordet. Jeg bagte disse boller til frokostbordet i dag, som udelukkende bestod af disse samt pålæg. Det minder mig en del om søndagene i min barndom, hvor min far gik i haven, mens min mor og jeg sørgede for et frokostbord, som var prydet af et hav af pålæg med dertil hørende italiensk salat, hårdkogte æg samt et godt glas mælk til os alle.
Disse søndage vil jeg hjertens gerne have indført igen - med veninder, kæreste eller familie. Det lykkedes mig en smule i dag, hvilket var det første skridt på vejen til (forhåbentligt mange flere) dejlige frokostsøndage i dejligt selskab.


I 12 stk. havregrynsboller var der...
5 dl lunkent vand
50 g gær
½ dl oliven-/tidsel-/hørfrøolie
1 tsk groft salt
1 tsk sukker
250 g havregryn
250 g hvedemel
250 g grahamsmel

Rør gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt hernæst olie, salt og sukker og rør godt. Tilsæt havregryn og sørg for, at massen røres godt sammen, så (især olien) bliver rørt ind i grynene. Tilsæt nu både hvede - og grahamsmel og ælt til dejen slipper skålen - vær dig opmærksom på at dejen ikke må være tør.
Stil dejen til hævning et lunt sted med et fugtigt viskestykke over i 30 minutter, og lad denne hæve til dobbelt størrelse.
Læg nu bollerne på en bageplade og stil dem til hævning i endnu 30 minutter, og lad dem endnu engang hæve til dobbelt størrelse.
Imens tændes ovnen på 200 grader varmluft. Når bollerne har hævet, sættes de i den forvarmede ovn og bages i 15 minutter.


De lune boller smager skønt med smør og lidt salt, hvilket i min optik kan udgøre hele "pålægget" for en enkelt bolle.
De resterende boller røg i fryseren og bringer med garanti glæde i løbet af den kommende uge.

Voilá & bon appetit!... Og kom så i gang med de hyggelige søndagsfrokoster, som skal nydes i selskab med mennesker, vi holder af! :-)

Etiketter: , , , , ,