"Rigtig" chokolademousse

Man kan jo altid spørge sig selv og sin omverden; hvad er rigtigt, og hvad er forkert? For nogle er en rigtig chokomousse en, der er baseret på raw-princippet, for andre består den er fuldfed fløde og mørk chokolade. I min optik har chokomoussen baseret på fløde og mørk chokolade altid været den rigtige for mig. Med tiden blev rawmoussen dog min foretrukne, idet jeg i sommers fandt ud af, at jeg er intolerant over for laktose. Lige siden har jeg eksperimenteret med raw food, som nu er blevet en af min søde tands favoritter! 

Men men men. I dag blev der dog ikke serveret noget, der havde med raw food at gøre. Det blev til denne lækre, cremede chokolademousse, som jeg snød mig til at smage en pegefinger af. HAPS!




Opskriften til 6 - 8 pers. lyder således
200 g god mørk chokolade - evt. Manjari eller Valhrona (som altid gør det godt!)
1 dl stærk, kold kaffe
2 past. æggeblommer
½ liter piskefløde
Jordbær til pynt

Smelt den mørkechokolade over vandbad. Når denne er smeltet tages skålen op, og kaffe og æggeblommer piskes i chokoladen, til massen er ensartet. Pisk herefter fløden stiv og lad chokolademassen køle af. Når denne har stuetemperatur, vendes flødeskummet forsigtigt i - først en tredjedel, hernæst resten. Anret moussen fint i portionsglas og stil på køl, gerne 4 - 6 timer. Pynt med jordbær - eller lige hvad du har, inden moussen skal serveres.


Voilá, mousse au chocolat! Bon appetit!

Etiketter: ,