Couscoussalat m/ smag af forår



Efter at have siddet ude på terrassen hele eftermiddagen i går (og efter at være blevet forbrændt, av av), hvor jeg lagde sidste hånd på min eksamensopgave, havde jeg til aften en ustyrlig lyst til noget let og lækkert aftensmad. Når varmen trænger sig på, og sommeren melder sig, er det vist ikke helt galt at påstå, at trangen til tung og varm mad ikke ligefrem er den største... Jeg havde lyst til iskold frugt, men det går jo ikke til aftensmad, så netop derfor handlede jeg i går ind til couscoussalat - summerstyle!
Salaten smagte virkelig af sommer, sol og lyse aftenener. Det eneste, der manglede var et glas iskold rosévin - og at vi befandt os på terrassen under aftensmaden. I og med at aftensmaden blev spist sent, blev vi indendøre og hyggede os med stearinlys i stedet (på trods af at det nu, efter min mening, hører sig de kolde måneder til :-)).
Couscoussalaten blev serveret til ovnbagte kartofler med masser af krydderi, som var en god kontrast til den ellers søde og sommerlige couscous, samt kyllingefrikadeller - kærestestyle. Det eneste jeg ikke jonglerer med i et køkken er frikadeller, hvilket i og for sig burde være det nemmeste, men.. Jeg har en teori om, at det er et mindre traume fra min barndom, hvor menuen ofte bestod af alt for mange frikadeller og alt for megen giftkage til fødselsdage hos klassekammeraterne - men det smagte jo fantastisk dengang, og frikadellerne i går var i faktisk (også) rigtig gode. Måske er det slut med mit frikadelle-traume ;-)
Det var prologen, nu til det hele indlægget egentligt handler om


Forårets couscoussalat til 2 + en del til madpakken
  1. Hæld couscous, olivenolie og salt i en skål eller gryde og hæld kogende vand over til couscousen er dækket. Når vandet er absorberet, hældes der igen en anelse kogende vand over grynene og der røres med en gaffel. Sørg for at grynene ikke klistrer for meget sammen. Lad dem trække, og til dem herefter på køl. 
  2. Skær nu æble, ananas, jordbær og squash i små tern og snit herefter forårsløgene fint. Stil på køl.
  3. Snit persillen og stil den til side. 
  4. Når couscousen er kølet af blandes denne med frugt/grøntsager i tern samt de friske blåbær.
  5. Slut af med at drysse persille over - eller bland det i salaten. Smag og behag.
  6. OBS! I tilfælde af at der er left-overs, og dette skal gemmes til den følgende dag, servér da salaten uden persille, og drys den selv over i stedet. Persille må nemlig ikke gemmes og spises dagen efter - just in case you didn't know - og for at sikre sig at ingen bliver syge :-)


Bon appetit!

Etiketter: , , , , ,