onsdag den 30. maj 2012

Grov Bulgursalat


Måske er bulgur én af de nemmeste retter at lave, når det skal gå stærkt, og når man ikke føler for at stå i køkkenet i mere en en halv time - dét var i hvert fald min motivation for at lave bulgursalat i går; jeg var sulten, og det skulle gå stærkt! Ud over at bulguren ikke skal koge i mere end 10 - 12 minutter, er der uendelige muligheder for at variere den med det man lige står og har i køleskabet. Nemmere bliver det ikke :-) Jeg havde dog ikke noget i mit køleskab - lige ud over iskaffe, mandel - og sojamælk, lime, ingefær og citroner (selv mit køleskab bugner af smoothie-ting!), så jeg måtte en tur i Kvickly. I Kvickly kom jeg, og det kom der denne salat ud af!


Bulgursalat (som tilbehør) til en person + til frokost
  • 1 dl grov bulgur
  • 2 dl vand 
  • Himalaya salt
  • Oliven -, valnødde -, tidselolie
  • Sesamfrø
  • ½ bakke Napolitanasalat
  • 1 bundt forårsløg
  • 1 rød peberfrugt
  • 1 æble
  • Dadelbalsamico eller anden dressing
  1. Skyl salaten og lad den dryppe af over et dørslag/si.
  2. Tilsæt salt efter ønske samt et skvæt olie til bulguren og kog den efter anvisningen på pakken.
  3. Snit forårsløg, æble og peberfrugt i mindre tern og stil dem til side.
  4. Når bulguren har kogt, lad den da stå og køle en anelse af.
  5. Tilsæt sesamfrø efter ønske (jeg brugte ca. 2 spsk) til bulguren og rør rundt. Giv den evt. et nip salt, hvis du synes, den mangler det.
  6. Hæld den afdryppede salat op i en skål, så den danner en bund. Tilsæt nu grøntsagerne til bulguren, rør rundt og hæld ovenpå salaten. 
  7. Slut af med at dryppe en smule dressing over. Jeg brugte balsamico af dadler, der er en sød dressing, som giver en god kontrast til især forårsløgene.

Brug salaten som tilbehør til eksempelvis kylling eller fisk, eller nyd den for sig selv som en god frokost.

 Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar