søndag den 6. maj 2012

Paleo granola


Denne granola er lavet på baggrund af de principper, paleokost er baseret på. Jeg lever ikke selv af stenaldermad, da jeg hverken kan eller vil undvære min morgengrød samt være hæmmet af diæten, når jeg spiser ude. Dog nærer jeg en stor interesse for stenalderkosten og dens principper, hvilket jeg ind imellem prøver at indlemme i mine egne kostvaner - blandt andet er jeg vild med, at få både kerner, frø og nødder ind i min hverdag samt flere proteiner, hvilke jeg spiser alt for få af.
Nok om det - det essentielle er, at jeg finder princippet bag stenalderkost spændende og udfordrende.
Netop derfor lavede jeg denne granola, som atypisk ikke indeholder havregryn, men derimod udelukkende består af frø, nødder, kerner og frugt. Der er ingen kunstige tilsætningsstoffer; kun kanel, æble og dadler, som søder vanvittig dejligt.


Stenalder granolaen består af
100 g grofthakkede mandler
50 g grofthakkede hasselnøddekerner
50 g grofthakkede valnøddekerner
100 g solsikkekerner
50 g sesamfrø
50 g hørfrø
100 g bløde dadler
1 æble
1/4 dl vand
2 tsk stødt kanel

Bland nødder, kerner og frø i en skål for sig og sæt den til side. Skær stenene fra dadlerne og hæld dem i en kasserolle. Skær æblet i tern og hæld det ved dadlerne sammen med 1/4 dl vand. Sæt låg på og lad det småkoge i 5 minutter, til både dadler og æblet og blødgjort.
Hæld vandet fra æble-dadel-blandingen, tilsæt 1 tsk kanel og kør det i en foodprocessor eller med en stavblender, til massen er blød og lind.
Hæld æble-dadel-blandingen over frø, nødder og kerner og rør til alt er dækket.
Hæld den ubagte granola på en bageplade beklædt med bagepapir og bag i en forvarmet ovn ved 165 grader i 30 minutter.
Rør i blandingen jævnligt, så alt bliver bagt. Er granolaen ikke tør, når de 30 minutter er gået, skru da ned for varmen og giv det ekstra tid, til det er tørt. Lad granolaen køle helt af, inden den hældes i en lufttæt beholder.


Servér granolaen på havregrød som her, på yoghurt, skyr, til desserten eller bare som en snak. Mmh....
Bon appetit!

10 kommentarer:

  1. Sikke en spændende måde at lave müsli på!! Tror du man kan udelade dadlerne? Eller vil det ødelægge teksturen? Jeg ved godt, at den så ikke vil blive så sød, men jeg har egentlig ikke behov for noget der smager så sødt om morgenen :)

    SvarSlet
  2. Det er det - og det smager så godt. Jeg er heller ikke meget for det søde om morgenen, da jeg salter min grød en anelse, men det giver nu en god kontrast :-)
    Jeg tror godt, at du kan udelade dadlerne. Jeg vil tro, at det bagetiden så skal forkortes en anelse. Denne granola er en smule karamel-agtig og klister lidt sammen pga. dadlerne. Jeg tænker, at hvis du udelader dem, bil den måske ikke hænge så meget sammen, men det ville for min skyld egentligt ikke gøre noget :-) Prøv! ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg prøver at lave det i aften så :) måske tilsætter jeg en enkel daddel eller to - tror nemlig du har ret i, at det klistrer det lidt sammen! Skrællede du æblet inden du kogte det?

    SvarSlet
  4. Nej, jeg brugte hele æblet. De gode vitaminer sidder i og lige under skrællen, og når æblet i forvejen skal koges, tog jeg det hele med for at bevare nogle flere vitaminer :-) Massen bliver alligevel blendet. Prøv med en dadel eller to, det søder jo ikke nær så meget. Jeg tror, at mine 100 g svarede til ca 8 - 9 dadler, og min granola er meget sød :-)

    SvarSlet
  5. Perfekt! Foretrækker nemlig af samme grund altid at bruge skrællen (f.eks. når jeg laver lyn-æblegrød til morgenmad). Var bare bange for om det kunne give en snert af bitterhed, men det lyder ikke som om det har været et problem :)

    SvarSlet
  6. Det har det bestemt ikke :-) Jeg lavede en portion mere i går, hvor jeg brugte et æble mere men i stedet for at blende det, skar jeg det i små tern og kogte det med, så der var små 'klumper' af æbler i og lavede ellers granolaen på samme måde. Det kan bestemt også anbefales - især hvis du ikke vil have så mange dadler i :-)

    SvarSlet
  7. Det lyder spændende! Må jeg gøre næste gang (hvilket bliver snart, for hold da op, hvor det forsvinder hurtigt sådan noget lækkert noget) :) Portionen jeg lavede fungerede rigtig fint (jeg puttede to dadler i), og det kan klart anbefales at komme lidt vaniljepulver i også ;)

    SvarSlet
  8. Ja, det forsvinder langt hurtigere, end man lige tror ;-) Jeg kunne snildt forestille mig, at vanillepulver ville gøre det godt i granolaen - Det må jeg også prøve :-)

    SvarSlet
  9. Hvor ser det lækkert ud! Hvor længe holder det sig og skal det opbevares i køleskab?
    Mvh Inger

    SvarSlet
  10. Tak for lån af opskrift. Det er virkelig en lækker musli og en god start på dagen! Jeg brugte 4 dadler, og det kan sagtens gå.

    SvarSlet