Vafler af boghvede & havreklid m/ kanelristede solsikkekerner


Jeg har netop spist den lækreste, smukkeste og smagfulde vaffel, som udgjorde min frokost. Jeg har genopdaget vaffeljernet, efter min mor fortalte, at hendes gamle (læs: oldtidstidlevn) af et vaffeljern lå gemt i en suppegryde bagerst i hendes grydeskab. Jeg sneg mig forbi hende og huggede vaffeljernet og sidder nu tilbage med vafler til både i morgen og dagen efter. Det skal nydes, og de resterende vafler skal en tur med på stranden i morgen.
Jeg lavede vaflerne af boghvedemel og havreklid, som gav et rigtig godt resultat. De er ikke synderligt søde, hvilket jeg godt kan lide, da jeg er større tilhænger af, at man selv tilsætter de søde sager i form af tilbehør. I mit tilfælde blev der skåret et æble, ristet solsikkekerner i kanel og sidst men ikke mindst, blev vaflen toppet med rosiner. Tilsæt eventuelt vanillepulver, hvis din søde tand overtaler dig :-)


3½ vafler af boghvedemel & havreklid
  1. Sæt dit vaffeljern i stikkontakten, så det er klar til brug!
  2. Pisk æggene sammen med mandelmælk og kokosolie. Pisk ikke for hårdt.
  3. Bland boghvedemel, havreklid, kerner/frø/nødder samt bagepulver i en skål for sig og tilsæt lidt efter lidt til æggeblandingen. Rør godt. Massen skal være flydende.
  4. Bag dine vafler i vaffeljernet. Jeg fik 3½ vafler ud af denne portion.
  5. Servér med æble i tern, rosiner og kanelristede solsikkekerner.
  6. Voilá; vafler til morgenmad/frokost/snack eller bare til hygge.
  7. Opbevar vaflerne i en lufttæt beholder i køleskabet i 2 - 3 dage. 
Kanelristede solsikkekerner
  1. Hæld solsikkekerner og kanel på en pande og skru op på middelvarme.
  2. Rist kernerne i ca. 10 min., til duften af kanel spreder sig. Rør/kast kernerne, så de ikke brænder på.
  3. Kernene afgiver fugt og absorberer kanelen, derfor vil der ikke være meget kanel tilbage i panden, når de er ristet færdig. 
  4. Lad kernerne køle af og servér som topping. Gem evt. resten i en lufttæt beholder.


Bon appetit!

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,