Detox-"grød": Sød symbiose af chia, mango & kokos


Endnu en opskrift med mango og kokos fra min side. Jeg er vild med kombinationen af disse, og det er efterhånden blevet en selvfølge, at de skal indgå i mine sommer-måltider fremover.
Som et led i min detoxing, som består af én detox-dag ind imellem, fik jeg den anden morgen dette måltid med dertilhørende detox te fra LØV. "Grøden" (som nok nærmere er en slags budding - jeg bryder mig dog ikke forfærdeligt meget om ordet 'budding'. Det lyder så decideret ulækkert, og får mig til at tænke på de buddinger, man kan købe i supermarkederne, som ikke tilnærmelsesvis indeholder noget af substans, og som kun gør din krop ondt...) er sød, dog let og særdeles lækker, og kan med fordel også serveres som dessert eller spises som mellemmåltid. Vennerne, veninden kæresten eller familien vil da nok også værdsætte at blive inviteret til en omgang; ingen skal snydes for dette nemme og lækre måltid.
Den er en anelse krævende at lave, om ikke andet en smule dyr, da den indeholder mandelmælk, chia-frø og kokosflager. Er det ikke noget, du har på lager, vil du takke dig selv for at få det hurtigst muligt; det er nogle ingredienser jeg bruger ugentligt, som er med til at give måltiderne, kaffen eller yoghurten et ekstra lækkert og sundt pift i dagligdagen! Når du først har ingredienserne på plads, tager grøden ingen tid at lave - man skal kun vente tålmodigt på, at den får lov at sætte sig samt køle af natten over.

Detox-grød til 2 består af
  1. Start med at lave grøden om aftenen, da den skal køles i køleskabet i minimum 6 timer, og gerne natten over, for at få den rette konsistens.
  2. Bland mandel - og kokosmælk og rør dem godt sammen.
  3. Tilsæt nu chia-frø og rør, så de fordeler dig.
  4. Herefter tilsættes kokosflagerne samt mangoen og der smages til med stevia, hvis grøden skal være sødere. Jeg tilsatte ca. 4 dråber stevia, som var lige tilpas, da den da hverken var for sur eller for sød. 
  5. Hæld massen i en lufttæt beholder eller i en skål med låg/folie/film og stil på køl natten over. Morgenen efter er den lige til at servere - den smagte skønt og jeg fandt til min store glæde ud af, at chia-frø, mango og kokos går rigtig godt i spænd. Hver eneste mundfuld var, om overskriften på indlægge antyder; en sød symbiose af disse tre herlige ingredienser. 

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,