GODmorgen/GODfrokost/GODsnack


Ind imellem, eller så sandelig gerne oftere, skal man gøre noget godt for sig selv og sin mad; gør dit måltid mere lækkert, ikke kun i form af smag og sunde fødevarer, men også æstetisk. Spis for eksempel din leverpostejsmad med tilbehør bestående af grøntsager samt frugter i alle regnbuens farver, OG glem ikke at spise den med kniv og gaffel. Alene dét gør pludselig dit måltid mere lækkert og får tænderne til at løbe i vand. Noget så simpelt som at anrette din frokost pænt på en tallerken gør straks, at den ser mere indbydende og lækker ud.
Det kan måske lyde 'overfladisk', men mange af os glemmer at tage os tid, til at sætte os ned, kigge på maden, nyde den med øjnene og dernæst med smagsløgene FØR vi spiser den. En typisk frokost på arbejde/skole bliver sommetider spist så hurtigt, at man skulle tro, at man hverken havde set mad såvel som spist den i en evighed..
Jeg er tilbøjelig til at sige, at det er ærgerligt, at vi er så dårlige til at nyde vores mad. Dermed ikke sagt, at det foregår således til ethvert måltid, men kender I det ikke godt? At det hele skal gå lidt stærkt, vi glemmer at smage på maden, før vi tygger den, og inden vi får set os om, er frokosten væk, og man sidder tilbage med en flad fornemmelse og en følelse af træthed. Får vi derimod lov til at nyde vores måltid i fred og ro, får vi ikke kun lov til at berige øjnene med noget smukt, vi giver også os selv lov til at smage maden og tygge den de berømte 30 gange, før den ryger i mavesækken. Try it, it can't be that bad!


Nok om mit opstød :-) I dag gjorde jeg ovenstående, altså nød min mad, til frokost - og det føltes så godt. Selvfølgelig er jeg ikke hellig, sommetider kaster jeg (også) min mad ned, men når jeg har tid, sørger jeg for at nyde mit måltid. Det er en dejlig måde at spise på, også selv om man sidder alene. Jeg føler mig altid mere mæt, og jeg føler, at min krop bliver fyldt med fornyet energi. Uden at det rent fysiologisk forholder sig sådan, føler jeg, at jeg kan mærke, at maden når ud i mine celler og giver dem energi.


Dagens frokost, som blev nydt til fulde, bestod af noget så simpelt som sojayoghurt (jeg er jo intolerant over for laktose, så jeg spiser denne, når det gælder yoghurt men... Den kan anbefales, for den smager så dejligt!), frugt, mandler samt rabarberkompot, som blev hældt i en fint glas lag på lag. Det blev lavet af det, jeg havde i køleskabet; sojayoghurt, rabarberkompot, en nektarin, en banan og et par hakkede mandler. Mere skal der ikke til, for at maden ser lækker ud - og smager langt bedre!

Etiketter: , , , , , , , , , ,