Power råkost m/ rød quinoa


Den anden nat stod jeg op kl. 01 og skrællede gulerødder. Jeg kunne ikke sove og kunne snildt få tiden til at gå med at skrælle 1 kg af den orange grøntsag. Desuden har jeg erfaret, at laver man noget enerverende eller laver den samme bevægelse i længere tid ad gangen, når man er træt, som for eksempel at lægge tøj sammen eller skrælle gulerødder, bliver man hurtigt døsig. Så jeg skrællede altså gulerødder - og fik noget ud af min søvnløshed.
Men disse gulerødder skulle jo bruges, og det blev i denne råkostsalat med rød quinoa, som er sprængfyldt med power, hvilket jo er fantastisk!
Jeg har en, hvis I ikke har bemærket det, forkærlighed for sund og nærende mad og har et lille projekt i gang, som går på at detoxe. Dette er blot en forsmag på, hvad der venter mig ind imellem de næste par uger. Jeg elsker at få tilført ny energi i form af sunde råvarer, og jeg glæder mig til at komme i gang - og ikke mindst til at indvie jer i opskrifterne og oplevelserne med det! Men dét får I mere om i næste uge.


Til en person (af to måltider) brugte jeg

Sundhed kommer indefra

Salaten er tilført omega-3-fedtsyrer i form af hørfrø, quinoa og solsikkekerner samt proteiner, som også stammer fra quinoaen og fra de hakkede mandler. Den røde quinoa er en anelse rigere på proteiner end almindelig samt sort quinoa, det er ikke meget, dog er det alligevel derfor min foretrukne. Derudover er salaten rig på fibre, som gulerødderne og kernerne tilfører. Ingefæren bidrager med et spicy smagstwist, som jeg elsker, men den er smager ikke kun godt; ingefæren er kendt for at have lindrende virkning på gigt, den er blodfortyndende og virker kolesterolnedsættende, hvilket kan være nyttigt i behandlingen af hjerter-kar-sygdomme. På trods af mængden får man stadig både vitaminerne og mineralerne - lidt har også ret


Enjoy!

Etiketter: , , , , ,