søndag den 15. juli 2012

Boghvedegrød m/ banan & kanel


Jeg har muligvis fået en ny yndlingsmorgenmad, nemlig denne! Normalt er jeg ikke til, at min morgenmad er alt for sød, derfor har jeg ventet længe med at lave denne grød. Men da det så var gjort (og da den var spist), kunne jeg kun glæde mig over, at jeg endelig kom igang.
Grøden er en del af min ugentlige detox-dag, som altså i denne uge blev i dag. Desuden er grøden gluten - og laktosefri, og er derfor ikke kun god ved laktoseintolerante samt glutenallergikere, men også ved maver, som ikke jubler over gluten.
Hvorfor boghvede? Fordi det, som nævnt ovenfor, er glutenfrit. Glutenfrie produkter er letfordøjelige og sætter ikke maven på hårdt arbejde, som produkter indeholdende gluten gør. Boghvedegrynene indeholder desuden protein og dermed aminosyren lysin, en af de 8 essentielle aminosyrer. Aminosyrer findes også i animalske fødevarer, og som de fleste fejlagtigt tror er den eneste kilde til proteiner. Proteiner findes dog i et hav af andre fødevarer, blandt de mest gængse er gryn, bønner, nødder samt frø. Er man vegetar, veganer eller vil man bare leve uden gluten, kan man altså med fordel spise boghvede. 

Boghvedegrød m/ banan & kanel (1 pers)

  • ½ dl hele boghvedegryn
  • 1 - 1½ dl sojamælk m. vanillesmag (tilsæt den halve dl, hvis du ønsker grøden 'blødere')
  • ½ tsk kanel
  • 1 dadel skåret i tern
  • ½ most banan 
  • En lille håndfuld hakkede mandler
  1. Hæld sojamælk, boghvedegryn samt kanel i en kasserolle. Tænd på middel varme. 
  2. Lad grynene simre under omrøring (HUSK at røre rundt så det ikke brænder på) i 10 minutter. 
  3. Tilsæt evt. lidt mere sojamælk for at opnå den ønskede konsistens.
  4. Lige inden grøden tages af varmen røres den hakkede dadel og den moste banan i. 
  5. Drys med hakkede mandler og servér grøden varm. 

Bon appetit!

6 kommentarer:

  1. Genialt! Min mave er en af disse dersens som ikke kan lide for meget gluten og laktose. Faktisk vil den helst være fri.

    Den skal jeg prøve...

    SvarSlet
  2. Jeg er selv laktoseintolerant og prøver også at være fri for for meget gluten. Grøden er simpelthen så god, meld endelig om du er lige så begejstret som jeg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg prøver den en af de næste dage. Nej sgu, jeg har laktosefri mælk i køleskabet, som jeg kan prøve det med. Jeg tænker jeg også vil prøve det med mandelmælk når jeg lige får en.

      Jeg prøver den til morgenmad i morgen og vender tilbage...

      Glæder mig...

      Slet
  3. Så er grøden afprøvet, med lidt afvigelse fra din. Du kan se mit indlæg på bloggen. Den ligger som den første på forsiden.

    Jeg har selvfølgelig linket tilbage til dig.

    Den smager bare godt. Jeg er ikke til havregrød, men den her er lækker. Jeg glæder mig til at variere den.

    Tak for god inspiration. Du kommer på min blogliste : - D

    SvarSlet
  4. Det er rigtig godt at høre. Den har virkelig også fanget mig, denne grød. Jeg er dog til havregrød, men som nævnt i indlægget er jeg (også) glad for mad uden gluten :-)
    Selv tak for god inspiration! Din paleomad er særdeles inspirerende - og lækker! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Har hele det her noget at gøre med at jeg også er blond? At det du poster fanger mig ? Nå men, tak dine rosende ord om min mad.

      Dejligt at du finder den inspirerende. For mig er det en passion at finde alternativer til almindelig mad som vi har spist i 1000 år.

      Det er dejligt at sparke foden inde og sige at der er andre måder at lave mad på. Mit udgangspunkt er glæde og at hjælpe dem, som vil spise stenaldermad.

      Det var vist dagens "vote for me" præsident tale

      Kan du have en lækker weekend..

      Slet