Æggekage á la Italia

Gamle såvel som nye aftryk, der overalt pryder smukke Rom
I går aftes længtes jeg efter Italien, nærmere bestemt Rom, hvor vi fejrede mine forældres sølvbryllup i foråret. Rom var for mit vedkommende en oplevelse af kaliber, da jeg aldrig før havde sat mine ben i denne uforglemmelige og ikke mindst smukke by. Ikke nok med det, så elsker jeg kunst og kultur i alle afskygninger, hvilket byen leverede til ug - ud over al forventning. Jeg sugede indtrykkene til mig og følte mig på en underlig måde 'hjemme' i Rom; i byens leben, de smukke ruiner, som rummer historie fra en tid, som ligger mig så fjern, og som jeg alligevel finder tæt på grundet en naturlig interesse i historien. Dens vingesus var hvert øjeblik lige om hjørnet og alligevel så langt væk. Rom var, for mig, en vandring gennem tiderne; en vandring, som både rummede Romerrigets opstand, dets udvidelse og dets fald. En vandring, som ledte til nutiden, til den verden vi befinder os i i dag, hvor millioner af mennesker har sat deres aftryk, før vi har fået sat vores. Når de er sat, vil de ligeledes minde fremtidens mennesker om en svunden historisk tid. Jeg synes, det er smukt, at vi alle efterlader vores aftryk - store som små.

Se det som en 'skynd-jer-at-besøge-Rom,-hvis-I,-som-jeg(!)-ikke-har-været-der-før' :-)


Back to reality... Som jeg startede indlægget med, så længtes jeg efter Italien i går aftes. Italiensk for mig er mange forskellige ting, men som mange andre tror jeg, at mindes man Italien, så mindes man unægtelig også den lækre og simple mad, som Italien er så anerkendt for. Derfor handlede jeg ind til æggekage (ikke særlig italiensk...) og gav den et 'touch up' med italienske råvarer - my simple Italian way - hvilket smagte skønt og som blev spist med velbehag.


Min italienske madlængsel indebærer
  1. Tænd ovnen på 200 grader.
  2. Pisk æggene let sammen med mælk, basilikum, salt og peber.
  3. Snit grøntsager og halvér de sorte oliven.
  4. Smør en større tærteform eller tre små med en god olivenolie.
  5. Læg squash og nogle rødløg i tærteformen, fordel æggemassen over og pynt med tomater, oliven samt resten af rødløgene. 
  6. Bag æggekage(n)rne i oven ved 200 grader i 20 - 25 minutter, eller til toppen begynder at tage en smule farve.
  7. Pynt med basilikum, servér og voilá - bon appetit!

Etiketter: , , , , , , , , ,