mandag den 16. juli 2012

Glutenfrit knækbrød m/ ramsløg


I går eftermiddags bagte jeg disse knækbrød. De er lidt mere mad-agtige end de knækbrød, jeg normalvis bager. Jeg vil tillade mig at bruge ordet gourmet, da jeg synes, de er lidt lækrere end almindelige knækbrød. Man kan selvfølgelig variere dem alt efter smag, behov og efter hvad der er at finde i køkkenskabene. Jeg har lavet disse med tørret ramsløg samt et hav af gryn og kerner - alt efter hvad der var at finde i mine køkkenskabe. Knækbrødene er lavet på boghvede - samt rismel og er glutenfrie. De kan derfor spises som en del af en detox, da de kun indeholder gode sager, som tilmed er nemme at fordøje. De er fyldt med proteiner fra hør - og sesamfrø, solsikkekerner og quinoa. Hvorfor lige netop dét er godt for dig, kan du læse lidt mere om HER i indlægget om boghvedegrød. Der er nemlig mange gode kilder til proteiner; heriblandt kerner, frø og gryn.


1 portion knækbrød (1½ bageplade) 
  • ½ dl sesamfrø
  • ½ dl solsikkekerner
  • 1 dl hørfrø
  • ½ dl fiberbageblanding fra Urtekram
  • ½ dl græskarkerner
  • ½ dl røde quinoagryn (de røde gryn indeholder flest proteiner)
  • 2½ tsk tørret ramsløg
  • 1 tsk himalaya salt
  • 1½ tsk bagepulver
  • 1 dl boghvedemel
  • 1 dl rismel
  • 2 dl vand
  • 0,25 dl god koldpresset olivenolie
  1. Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
  2. Hæld alle frø, kerner og gryn i en skål og bland mel, ramsløg, salt og bagepulver i. Rør så det hele fordeles.
  3. Tilsæt nu vand samt olie og rør godt.
  4. Læg et stykke bagepapir ud på bordpladen, kom dej herpå, læg endnu et stykke bagepapir ovenpå og rul ud med en kagerulle/flaske til knækbrødene har den ønske tykkelse. Gentag ved den resterende halve plade.
  5. Bag knækbrødene i ovnen i 15 - 20 minutter, til de begynder at tage farve i kanten.
  6. Opbevar i en lufttæt beholder. 

Bon appetit!

10 kommentarer:

  1. Jamen, de ser også lækre ud.
    Skal du blogge en opskrift hver dag som jeg har lyst til at lave?

    Har aldrig bagt knækbrød...måske jeg skulle prøve..

    VH Hanne

    SvarSlet
  2. Det ville da slet ikke være skidt, hvis det forholdt sig sådan. Det er da dejligt, at du har lyst til at lave det, jeg blogger om :-)
    Det er super nemt at lave knækbrød, og de kan jo varieres uendeligt. Hold dig til x dl mel, vand og olie og put de kerner/gryn/frø i, du har i skabene :-)
    Kh Anna.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du nu kommer med så gode opskrifter, så har jeg.
      Jeg har tit lyst til en lille snack inden aftensmad og rugbrød mætter for meget..

      Faktisk lige før jeg kunne bage dem i morgen...har en masse jeg skal have brugt...

      Slet
    2. Jeg fik også to stykker med laktosefri ost midt på eftermiddagen og igen lige inden sengetid. De mætter ikke som rugbrød, men de tager bestemt toppen :-)

      Slet
    3. Uha, jeg bagte dem forleden morgen som jeg truede med. Tumlede faktisk ud af sengen og gik i gange.

      De blev ganske gode, jeg havde bare for lidt kerner, så det blev ikke helt som knækbrød. Men de smager godt som små kiks med halløj på.

      Knaser dine virkelig som købeknækbrød ? Jeg er ved at ligge opskriften ind nu, så kan du jo kigge hvis du har lyst

      Slet
  3. Hjemmelavede knækbrød har jeg aldrig oplevet knaser som købeknækbrød, som det virker til er lidt mere luftige. Men mine knaser godt og holder sig sprøde i en lufttæt beholder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, det var svar nok. Vi er simpelthen så vant til købemad at når det hjemmelavede afviger, er det vildt mærkeligt. Eller det det bare mig?

      Men en ting er sikkert. Jeg skal have købt en kæmpe lufttæt beholder, for der hvor de ligger nu, det holder sgu ikke og hvis der er noget jeg hader er det at spendere tid og penge på en ret og så det ikke bliver opbevaret ordentligt, og går til spilde. Grr....Der skal sgu være styr på det. Ups, må man bande på din blog ?

      VH Hanne

      Slet
  4. Det er nok ikke så mærkeligt endda. det er jo sjældent, at man rammer samme konsistens som bagerens eller Bilkas :-)
    Det lyder som om, at du har fået bagt flere plader knækbrød - jeg opbevarer dem i flere forskellige beholdere, fordi jeg ikke ejer én stor..
    Haha, bandeord er velkomne ;-)
    Kh Anna.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej og hvis man gjorde var der jo næsten ikke nogen grund til at lave det hjemme. De smager altså godt. Namme nam. Jeg bagte en plade. Men det er ikke sidste gang jeg bager dem.
      Jeg skal på jagt efter en stooor knækbrødsbeholder, hvor der skal stå knækbrød på.

      Godt at vide det med bandeord, jeg bander nemlig en del. Ikke charmerende, men det er nok vestjyden i mig, der kommer frem.

      Slet
  5. Fandt din opskrift på findeopskrifter.dk er opskrift pirater de stjæler folks opskrift billeder og indhold uden de har fået lov og når man skriver til dem helt kolde i røven, de gider ikke slette det igen. så lad os alle få dem blacklsitet hos google etc.

    Vil tjene på bloggernes indhold

    Findeopskrifter.dk, der ejes af et svensk SEO (Search Engine Optimization) firma, er nemlig smarte. De sender mails ud til madbloggere i danmark og udgiver sig for at “være fan af bloggen” og opfordrer til at bloggens ejer tilmelder sig til deres side (ja nogle bloggere har fået mailen både 4 og 5 gange med totalt ens ordlyd; også selv om de tidligere har været tilmeldt, men senere er hoppet fra igen). De lover massere af trafik til gengæld, og det er jo noget bloggere generelt kan lide.
    Så langt så godt, men når så madbloggeren tilmelder sig, ja så siger findeopskrifter at brugeren skal sætte et lille emblem (et billede) med et link til findeopskrifters side.
    Nu tænker de fleste nok: og hva så? de får et link men madbloggen får en masse trafik.

    Deltag i kampen mod findeopskrifter.dkReelt er dette også korrekt, men der er en lille hage ved det. De fleste madbloggere får deres trafik via Google, da google indekserer bloggens sider højt grundet indhold af høj kvalitet. For at Google kan gennemskue om noget på en side er af høj kvalitet, så kigger de på hvor mange andre der linker til den pågældende opskrift. Jo flere der linjer, jo mere relevant må siden være og derfor kommer siden højere op på listen af søgeresultater på Google.
    Når nu Findeopskrifter linker til alle en sides opskrifter, så burde det være godt, for så ville bloggen jo komme højere op på googles resultatliste. Men sådan er det bare ikke!
    Findeopskrifter har nemlig valgt at tilføje en lille attribut til alle links til bloggen, en såkaldt no-follow attribut. Denne fortæller Google at “dette link peger på noget ikke-relevant så google skal ikke følge det”. Linket fra bloggen til findeopskrifter derimod, er uden denne attribut og bloggen fortæller derfor Google at netop denne side er relevant og bør rangere højere.
    Kan du se tricket?Findeopskrifter ryger højere op på ranglisten hos google for noget indhold de har hentet på bloggen. Derved vil flere der søger på google have en tendens til at trykke på resultatet fra findeopskrifter, frem for at trykke på linket til den egentlige forfatter, nemlig bloggen.

    Hvis findeopskrifter nu sendte den søgende direkte videre til bloggen, så var det måske ok, men i stedet viser de en side med flere lignende opskrifter som de mener er relevant for den søgende. Hermed er chancerne for at netop bloggerens side bliver besøgt endnu mindre.
    Får den søgende rent faktisk trykket på det rette link på findeoskrifter.dk således at han bliver sendt til bloggen, så er det desværre stadig ikke den rette vej – for hov hvad er nu det? Den søgende skal nu tvinges til at se en reklame video eller vente i 10sekunder, inden han kommer videre til bloggen.
    Hvor stor tror du at sandsynligheden er for at den pågældende person har lyst til at bruge ret lang til på bloggen er? Korrekt, den er stort set ikke-eksisterende.
    Findeopskrifter er dog ligeglad, for på dette tidspunkt har de fået vist minimum 3 banner-reklamer og en reklame video til den søgende og de har derved sikret sig en god fortjeneste; vel at mærke på bekostning af bloggerens gode indhold.

    For en mere teknisk beskrivelse, så se bl.a. http://kasperbergholt.org/findeopskrifter-dokumentation/



    SvarSlet