Lækre rugbrødsboller m/ squash & hørfrø


Jeg har går bagt rugbrødsboller. For at være mere præcis har jeg i går bagt 30 rugbrødsboller! Min kære mor har fået 10, jeg har spist en til frokost, og de resterende 19 ligger nu i fryseren og hygger sig. Jeg synes, det er skønt at kunne tage en bolle op af fryseren og komme den i ovnen, når sulten melder sig. Det er så dejlig nemt, og man behøver ikke bekymre sig om, hvor længe de nu kan holde sig. Disse rugbrødsboller bliver så bestemt en del af min frokost såvel som min madpakke den næste uge eller to, så i stedet for at stå og skære frugt til yoghurt, smutte forbi bageren eller optø falafler, skal jeg nu bare stikke hånden i fryseren, nuppe en bolle og sørge for pålæg. Easy peasy delicious!
Desuden er det særdeles venlig over for mit budget i denne måned, som ikke har været noget at råbe hurra for. Disse 30 boller kostede mig den nette sum af ca. 30 kr. at lave - det er da lige til at råbe HURRA for, med tanke på, at for 6 boller ved bageren skal man af med 26 kr. What a lovely difference!



Til 30 mindre boller skal du bruge
  1. Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt salt, honning, squash, hørfrø samt de knækkede rugkerner.
  2. Tilsæt nu den grove rugmel og "ælt" med en ske. Dejen er meget blød og en smule lind, så lad ære med at sætte fingrene i det...
  3. Sæt herefter dejen til hævning et lunt sted en times tid. 
  4. Når dejen har hævet æltes den hvide hvedemel i. 
  5. Tænd nu ovnen på 200 grader varmluft. Form bollerne (nu med hænderne) og læg dem på beklædte bageplader.
  6. Lad bollerne hæve endnu en gang imens ovnen varmes op og pensl dem med mælk/et pisket æg.
  7. Pynt med solsikkekerner og bag bollerne i 25 - 30 minutter. jeg gav mine 30 minutter, da jeg elsker en rigtig sprød skorpe. Hvis du ikke har det ligesom mig, giv da bollerne 20 - 25 minutter. 
  8. Voilá; boller til fryseren, familien, fødselsdagen, morgenbordet, frokost eller aftensmad, når lysten til at kokkerere måske ikke lige er der :-)

Bon appetit!

Etiketter: , , , , , , , , , ,