Proteins for breakfast


Omelet til morgenmad, eller bare proteiner til morgenmad, dét er sagen. Jeg troede aldrig, at jeg skulle finde mig selv i køkkenet en hverdagsmorgen for at kokkerere omelet. Jeg har altid haft den holdning, at omelet var noget, man spiste, når man var ude at rejse - og kun der. Men i et forsøg på at spise flere proteiner, er jeg nu blevet omvendt til faktisk at holde da min morgenomelet. Et andet plus i bogen er, at det den virkelig mætter. Den mætter dog på en mere 'let og luftig' måde, end en skål havregrød gør, som jeg jo (også) elsker så højt, så højt. Den går ikke i glemmebogen, men er indtil videre sat på stand by til fordel for mine æg.
Som langt de fleste bekendt virker proteiner slankende, da de giver forbrændingen et boost og holder os mætte længe. Æg indeholder ca. 7 gram protein, som er fordelt på 3 gram til blommen og 4 til hviden. Der findes altså et hav af andre fødevarer, som indeholder langt større mængde protein. Men... Ifølge denne artikel har forskere på Cambrige University fundet ud af, at et til to æg om morgenen er medvirkende til, at vi ikke 'går ned' hen på eftermiddagen, men at vi i stedet holder os friske hele dagen igennem.


Morgenmadsomelet til én
  1. Pisk æg og hvider sammen med salt og peber.
  2. Snit forårsløgene og skær squash samt gulerod i små tern.
  3. Varm en pande med olie op ved middel varme - ikke mere, da omeletten ellers vil brænde på.
  4. Hæld de piskede æg på panden og fordel grøntsagerne ud over. 
  5. Lad omeletten stå og passe sig selv i ca. 10 minutter. Vend den forsigtigt om ved at lægge den ud på en tallerken og dernæst lægge panden over tallerkenen. Lad den stå 2 - 5 minutter mere og servér.

Bon appetit!

Etiketter: , , , , , , , , ,