Müeslibars m/ havre til mellemmåltid


Min søde kæreste, J, fik i går aftes en idé; at bage müeslibars til hans (!) madpakke. Jeg fik knap lov at smage det færdige resultat, da skrækken for at jeg spiste dem alle imidlertid sneg sig ind på ham. I formiddags lagde jeg pænt stykkerne i lufttætte beholdere - og har ikke rørt dem siden.. Det holder dog ikke længe, jeg skal nok nå at få lange fingre! Og jeg skal helt klart knække én i små stykker og bruge den som müesli over min havregrød med æble og rosiner i morgen tidlig. Ahh, jeg glæder mig allerede.
Men inden da, skal I have en opskrift på disse (næsten) sukkerfri og ret lækre müslibars, som er lige til at snige med som mellemmåltid eller, som jeg, til at knække over morgenmaden. Hvilket vist kun sker, når jeg er løbet tør for den hjemmelavede granola...


1 bradepande (45 x 45 cm eller tilsvarende) - Giver ca. 25 - 30 stk.

  1. Hak nødderne og bland herefter alle de tørre ingredienser i en stor skål for sig. Tilsæt kanel her eller vent til sidst, hvor det drysses over inden bagning.
  2. Smelt honningen i mikroovnen, over vandbad eller i en gryde, hvis ikke du bruger flydende honning.
  3. Bland nu honningen i skålen med de tørre ingredienser og rør godt. Tryk gerne skeen (eller hvad du bruger) ned i blandingen, så det hele kommer til at hænge bedre sammen.
  4. Tilsæt nu sojayoghurt og rør godt.
  5. Beklæd en bradepande eller tilsvarende med bagepapir og fordel müesliblandingen heri. Sørg for at den kommer helt ud i hjørnerne og tryk godt til - evt. med en spatel.
  6. Hæld de sidste 5 - 6. spsk. honning fint og i en tynd stråle ud over blandingen og drys til sidst med kanel (hvis ikke du har puttet det i blandingen).
  7. Bag müesliblandingen i midten af ovnen ved 200 grader varmluft i 25 minutter.
  8. Opbevar dem i en lufttæt beholder, så holder de både på den sprøde overflade samt længere :-)

Bon appetit!

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,