Amsterfood


Sojadam
For få uger siden på denne tid befandt jeg mig på en hyggelig fortovscafé med udsigt til bare én af Amsterdams mange smukke kanaler. Jeg var i noget af det bedste selskab; nemlig de skønne piger fra mit studie. Turen gik til Amsterdam med udflugt til Rotterdam, vi nød livet under solens stråler, fik mange kopper (som billedet indikerer) gode kopper kaffe og en hel del hvidvin. Det var skønt.
Uden for Danmarks grænser har jeg erfaret, at det efterhånden er en snild at finde caffe latte lavet på soja - eller laktosefri mælk, hvilket bevirker, at jeg drikker ekstra mange lattes, når jeg er i udlandet. Jeg elsker det og ville ønske, at det var mere tilgængeligt, om end almindeligt, her i landet.
Jeg besøgte Amsterdam for første gang på denne tur og var spændt på, hvad byen havde at tilbyde. Det skulle vise sig, at den minder meget om en blanding af København og Hamborg, og det er slet ikke en skidt kombination. Sporvognene kørte overalt, selv på gågader, hvor man ellers skulle mene, at man kunne færdes sikkert. Selv på gåben var det nemt at komme rundt; midtbyen synes ikke uoverskuelig, da det virker til, at den mere eller mindre er samlet.

Albert Einstein på shopping, Charlie Chaplin, smukke kanaler og sidst men ikke mindst: Van Goth (!)
Van Goth & Red Light
Byen er finurlig; rundt om gadehjørnerne finder man street art en masse, både bestående af tags men også af velkendte ansigter eller figurer, som hører den vestlige verden til. Coffeshopsene ligger klods op og ned ad hinanden, og der breder sig hurtigt en lugt (en grim én af slagsen) af marihuana, når man bevæger sig forbi. Denne lugt går igen i Red Light District, som virkelig er noget for sig. Området er i sig selv enormt hyggeligt; kanalerne løber parallelt med hinanden, og små broer med parkerede cykler gør det muligt at bevæge sig hurtigt omkring. Red Light lyser op i, guess what, røde lys allerede om eftermiddagen, hvor de ellers kønne piger (om mænd!) toner frem bag gardinerne i vinduerne.

Sund sund mad
Maden i Amsterdam er fantastisk; det er muligt på næsten enhver café eller restaurant at finde et sundt og nærende måltid mad. Jeg fik alle dage salat til frokost og mere eller mindre ligeledes til aftensmad. De var varieret i en uendelighed med linser, valnødder, sweet potato, græskar, tunsteak, cous cous med mynte og alskens nødder og frø. Vil man være sikker på at kunne spise sundt og varieret på en storbyferie er Amsterdam bestemt et besøg værd.
I de følgende uger vil jeg forsøge at lave nogle af de salater, som jeg fik serveret på turen til Amsterdam. Der var et skønt udvalg og forhåbentligt kan jeg gøre kunsten efter...

Etiketter: , , , ,