Blomkålspizza


Min lørdag aften er blevet brugt i selskab med bøger, noter og en tanke-gennemgang af min eksamensopgave, som jeg på nuværende tidspunkt føler ligger alt for langt ude i fremtiden til, at jeg behøver skænke den hverken én såvel som flere tanker. Men ak og ve, den spøger, hvilket den bliver ved med til det sekund, den er printet ud - den 6. juni (!). Downton Abbey samt et forsøg med blomkålspizza har denne lørdag aften været min redning, nu hvor der hverken er hvidvin eller rosé på menuen, og jeg fortsætter i samme spor som tidligere; med læsning. Først vil jeg dog dele opskriften på blomkålspizzaen med jer; den blev overraskende god, den er gluten - og laktosefri og tilmed paleovenlig. Enjoy!

Til en bageplade blomkålspizza skal bruges følgende...

♥ 1 blomkålshoved
♥ 3 æg
♥ 2 spsk HUSKfiber
♥ 2 spsk. hørfrø
♥ To spsk. god olivenolie efter smag og behag
♥ Salt, peber og oregano - eller anden krydderi
♥ Fyld efter lyst. Jeg brugte tomatpuré, sweet potato, squash, peberfrugt, champignon og frisk basilikum

Herefter...

♥ .. Tændes ovnen på 200 grader varmluft
♥ .. Findeles blomkålen i en foodprocessor
♥ .. Den røres sammen med æg, HUSKfiber, olivenolie samt krydderier
♥ .. Og lades stå i minimum 5 minutter
♥ .. Blandingen bredes ud på en beklædt bageplade. Lad ikke bunden blive for tynd, da den da vil klæbe til bagepapiret (det er ikke til at få af!)
♥ .. Forbages i den nu varme ovn i 30 minutter, eller til den får en fin lysebrun overflade
♥ ..  Tomatpuréen smøres på, og bunden forbages i endnu 10 5 - 10 minutter.
♥ .. Endelig kommes fyldet på, og pizzaen bages færdig i 20 minutter, eller til, i dette tilfælde, grøntsagerne er møre



Bon appetit

Etiketter: , , , , , , ,