LOW FODMAP // Langtidshævede, glutenfri boller



Disse boller er efterhånden fast inventar i mit køkken, efter jeg har fundet ud af, at min mave fungerer en del bedre, når jeg følger en LOW FODMAP diæt. Det er helt og aldeles skønt - ganske fantastisk vil jeg vove at påstå! Opskriften kommer fra bogen LOW FODMAP diæten, jeg har dog justeret lidt i den, så bollerne er glutenfri samt tilføjet kerner, da jeg er ikke ligefrem er tilhænger af brød uden hverken frø eller kerner. Grove skal de være. Jeg passer dog på med ikke at spise for mange kerner i løbet af dagen, da disse kan have en negativ effekt på min mave og mit velbehag generelt, da det føles som om, de 'fylder' for meget. Justér gerne efter lyst og behov, maden skal gerne tilpasses dig. 


De er lavet af...:
Havregrød af 2 dl glutenfri havregryn og 4 dl vand
2 dl laktosefri yoghurt naturel eller soyayoghurt
15 g gær/en lille pose glutenfri tørgær
1,5 tsk salt 
200 g fuldkornsrismel
200 g boghvedemel
20 g FIBER HUSK
1 håndfuld hørfrø
1 håndfuld græskarkerner
1 håndfuld solsikkekerner + til topping

Fremgangsmåde:
Lav havregrøden og lad den køle af.
Opløs gæren i yoghurten.
Bland havregrød og yoghurt.
Tilsæt mel, kerner og FIBER HUSK lidt efter lidt.
Lad dejen hvile i køleskabet natten over.
Næste morgen formes bollerne med to spiseskeer, dejen er nemlig ret klistret. 
Der bliver ca. 12 boller.
Top dem med solsikkekerner. Jeg elsker bagte solsikkekerner. 
Bag dem ved 200 grader i 45 min

Mine boller er ret flade - jeg er nemlig ret vild med pålæg! Jeg fryser den del af dem,jeg ved, ikke skal spises med det samme. Fryser du ligeledes dine boller, så husk at fryse dem ned mens de stadig er lune, dermed bevarer de både saften såvel som sprødheden.
Bollerne smager mindst lige så godt optøet. Jeg varmer ofte en i ovnen, inden jeg dapper af sted i skole eller på arbejde. 

Etiketter: , , , , , ,