Grød #10 // Hirsegrød m/ vanille & kanel


Endnu en morgengrød er kommet på menukortet her hjemme. Denne gang er den ikke lavet på havegryn men derimod på hirse, da den dermed er gluten - og laktosefri og derfor god ved min lille mave. Det er ingen hemmelighed, at jeg er grødspiser om morgenen - og sommetider også om eftermiddagen.. Og om aftenen. Jeg elsker grød, og denne spise står højt her hjemme, da den kan varieres uendeligt både efter lyst og behov, da den ingen tid tager at lave samt da jeg ofte har, hvad jeg skal bruge i skabene.
Jeg har til denne grød brugt 1/2 dl hirse, da jeg ikke spiser mere end det. Selvfølgelig kan man bruge mere, både hirse og frugt - det er heldigvis op til dig selv.
Kanelen tilsætter jeg først og fremmest grundet smagen. Jeg elsker ganske enkelt kanel. Endvidere gavner det blodsukkeret, da det virker stabiliserende, hvilket jeg kan mærke i løbet af dagen, da jeg ikke går rundt og dukker efter søde sager - ej heller i de sene aftentimer.

Dette skal du bruge: 
1/2 dl hel hirse
1/2 tsk vanillepulver (jeg bruger den fra Urtekram, som bl.a. fås i Søstrene Grene)
1 - 1 1/2 tsk kanel
Vand 
Knivspids salt

Topping: 
1/2 banan i skiver
1 kiwi i skiver
Groft hakkede mandler, eller andre nødder, efter lyst
Chiafrø
Kokosmel/Kokosfibermel

Dette skal du gøre:
Kog hirsen efter anvisningen på posen. Hirse skal gerne koge 15 - 20 minutter. I helsekostforretninger kan man dog opsnuse hirse, som kun skal koges 10 - 15 minutter. 
Tilsæt vanillepulver, kanel og salt. 
Tilsæt evt. mere vand, hvis der mangler.
Top med frugt, nødder, frø og kokos.

Etiketter: , ,